Parijs Dakar 2012

De “diesel dokter” en een van de krachten uit het @Hamerdakar team (Joop van Zonsbeek) helpt ook andere teams om hun #Dakar truck te verbeteren. In dit geval werd het vermogen gemeten van de Daf van Schoonesdakar.nl op de testbank van Dieselservice Joop van Zonsbeek in Dreumel. Joop heeft jarenlang ervaring in het afstellen, verbeteren en gebreken opsporen van dieselmotoren. Ook in dit geval bleek een eenvoudige winst van 120 N/m te behalen door een andere intercooler te monteren.

Hier zijn we de vrachtwagen van Schoones aan het testen en optimaliseren voor Parijs Dakar

Voor de mensen die iets minder verstand van techniek hebben vertelt Joop het nog even in zijn eigen woorden:
Je ziet de truck van Aart Schoones . en die staat op de vermogens test bank bij ons in het bedrijf.

De truck staat met de achterwielen tussen twee rollen ( net als bij een remmen test bank), dit geeft ons de mogelijkheid om volgas te kunnen rijden met de truck. Tijdens die rit op de test bank worden de wielen tegen gehouden , de kracht die daar voor nodig is wordt opgenomen en berekend. Aan het einde wordt er dan een uitdraai gemaakt van de hele rit op de test bank. Daar kunnen we dan in een grafiek zien, het motor koppel en van het totale vermogen ( vermogen / kilowatt / KW / x1,36=PK) wat de motor levert.

Tijden de test rit op de testbank worden er ook nog allerlei meters aan gesloten , dat wilzeggen diverse temperatuur meters en diverse drukmeters. Ook dit wordt mee gelogd , al die gegevens worden aan het einde bij elkaar verzameld, aan de hand van die verzamelde gegevens maak ik samen met de klant een plan van aanpak waar het eerste vermogens winst te halen is.

Bij deze truck kwam daar bijvoorbeeld uit dat er een erg hoge weerstand in de intercooler zat , daar is later een andere gemonteerd en weer op nieuw getest ,en gemeten .in totaal leverde dat toch weer een vermogens winst van 120 nm op. ( nm =newton meter/ of te wel koppel)

 Bekijk hier de reportage van RTL Transportwereld