METEN + WETEN = OPLOSSEN

Lukraak componenten wisselen is aan Joop van Zonsbeek niet besteed: ‘Ik wil weten wat er aan de hand is. Daarom is het gebruik van hoogwaardige diagnosetestmeters essentieel.’ Het gegeven dat hij de voertuigen belast kan meten, is daarbij erg belangrijk: ‘Doordat mijn diagnosetestmeter via Bluetooth draadloos communiceert met mijn laptop, kunnen we alle parameters uitlezen. Eén monteur zit achter het stuur van het testvoertuig, de andere monteur leest op afstand alle relevante informatie uit. Je kunt als het ware live meekijken wat er in het voertuig gebeurt.’

Hoogwaardige kennis en technologie

‘Voor een professionele uitvoering van dit optimalisatieproces, werken wij met goed opgeleide autotechnici en de meest geavanceerde apparatuur, zowel in hardware als in software. Zo beschikken we over een permanente rolbaanopstelling met computers waarmee we de parameters/kernvelden van de software van uw auto perfect op elkaar kunnen afstemmen. En om altijd geïnformeerd te blijven over de nieuwste technologieën en technieken, volgen onze medewerkers regelmatig curussen bij de HAN (Hogeschool Arnhem Nijmegen). Voor u de beste garantie dat u bij ons terecht kunt voor de meest geavanceerde technieken en de beste kwaliteit.’

Testbank – vermogensbank

In ons bedrijf hebben we een afdeling waar we alle soorten bedrijfswagens ,op een rollenbank (vermogensbank) vol gas en of vol vermogen kunnen laten draaien. Tijdens die rit kunnen we alle belangrijke parameters realtime uitlezen of loggen (opnemen).

De vermogensbank kan al omgaan met hybride trucks en kan als een van de weinige in Nederland ook het voertuig aandrijven om bijvoorbeeld regeneratie stroom te kunnen meten , daarmee bedoel ik dan dus de stroom die tijdens het remmen van het voertuig vrijkomt en die we dan weer terug in de accu willen zien .

We hebben overigens onze testbank zo ingericht met een speciale oplegger met een elektrische verstelbaar test gewicht dat we zeer snel kunnen beginnen met meten zonder ingewikkelde opspan situaties

Tijdens die rit wordt ook een uitlaatgas analyse gemaakt (hoeveel lucht er ongebruikt weer naar buiten gaat H.C.meting)maar een uitlaatgas temperatuur meting is natuurlijk van groot belang,

Uitlaatgasanalyse

– H.C.meting (hoeveel lucht er ongebruikt weer naar buiten gaat)
– Uitlaatgas temperatuur meting

Aan de hand van al die gegevens kunnen we dan vast stellen in welke richting het probleem zich verschuilt

Op deze testbank kan het exacte gebruik van de vrachtwagen worden nagebootst doordat we met verstelbare lasten en weerstanden werken. Zodoende ontdekken we snel wat u bedoelt en kunnen we daar wat aan doen. Na onze aanpassingen of reparaties gaat de vrachtwagen ook altijd weer op de testbank en leggen we de 2 resultaten naast elkaar zodat u kunt zien wat de verandering voor u betekent.

Maar ook zaken als onderhoud komen op de testbank direct aan het licht , wat dacht u bijvoorbeeld van een door vliegen en ander vuil een sterk vervuilde intercooler  die de lucht inlaattemperatuur niet goed meer in de hand heeft ,en daardoor de computer van het motormanagement het vermogen  terugzet naar een lagere waarde om het milieu te dienen en natuurlijk de roetfilter te sparen zodat die niet continu hoeft te regenereren ,wat uiteindelijk ook weer brandstof spaart.

Scoop meter

Bij storingen hebben we schakelklachten genoemd . Daarbij bedoel ik dan het soms onnauwkeurig schakelen van gerobotiseerde versnellingsbakken . Dit probleem vinden we bijvoorbeeld vaak in de naaf van een bedrijfswagen een vuil poolwiel kan soms al een hoop narigheid geven.

Dit kan redelijk makkelijk gevonden worden met een scoop meter. Daar hebben we er dan ook drie van in huis, twee digitalen en een analoge. De nieuwste digitale kan zelfs tot 40mhz voor de specialisten onder ons .maar met ook een can bus analyse kun je dit soort afwijkingen wel aan licht brengen .

Dus: Meten is Weten

– Vooraf testen
– Analyseren
– Oplossen
– Achteraf testen

Resultaten weergeven en met u delen.

Ook voor als u geen probleem heeft !

Een probleem in de vrachtwagen kan er zitten zonder dat u het merkt. Op het moment dat u iets merkt kan het al te laat zijn en kan dit het gevolg zijn van een defect wat er al langere tijd zit. Zoals het verstandig is dat topsporters zicht regelmatig laten testen omdat hun lichaam aan zware inspanning bloot staat, is het verstandig om uw wagenpark regelmatig te laten checken.

Een basismeting kan al vanaf 130 Euro en kan veel problemen voorkomen.

Motorstoring Vrachtwagen & Bedrijfswagen