image
Prestatieklachten
Prestatieklachten

  • Prestatieklachten
  • juli 29th, 2012
  • Uitdeuken zonder spuiten
  • Home, Klachten

Oplossen van prestatieklachten

De meest voorkomende vragen betreffen prestatieklachten, rookproblemen en andere vraagstukken.

– Haalt een voertuig z’n optimale vermogen?
– Verbruikt hij niet teveel brandstof?
– Is de regeneratie van de energie die vrijkomt bij het remmen naar de accu’s optimaal(bij hybride voertuigen)?

Allemaal essentiële vragen, met name in de transportwereld waar veelal zeer scherp op prijs wordt geconcurreerd.

Van Zonsbeek: ‘Vooral trucks zijn bij dergelijke klachten moeilijk uit het werkproces te halen. We willen dus snel kunnen testen. Dat is lastig als er geen beladen oplegger meekomt en de trekker rondom met kunststof platen is afgedekt. Daar monteer je niet zo gemakkelijk kettingen of spanbanden aan. Daarom hebben we een speciale testoplegger gebouwd, met daarop 10 ton aan betonblokken die over een rail elektrisch verplaatsbaar zijn. Zo kun je de gewenste druk op de aangedreven wielen van de trekker nauwkeurig instellen. Dankzij deze testoplegger zijn we in staat binnen tien minuten aan een testrun te beginnen.’

Over de aard van de prestatieklachten: ‘Die komen steeds frequenter voor, nu dieselbrandstof biologische componenten bevat. Retourbrandstof stroomt met een temperatuur van wel 70˚C terug naar de tank. Zet je het voertuig ’s avonds weg, is de kans groot dat er ’s nachts door het temperatuurverschil vocht in de tank ontstaat, met corrosie als gevolg. Bij moderne brandstof die voor 3% uit biologische materialen bestaat, is dit
vocht tevens de aanjager van bacteriëngroei waardoor de complete tank verstopt kan raken.’

Bij prestatie klachten starten we altijd op de vermogenstestbank. Er word dan direct een diagnosetool aangesloten en wordt er een log gemaakt van de diverse parameters b.v. turbodrukken, luchtinlaattemperaturen, brandstofdrukken, uitlaatgasdruk. Na de rit op de testbank hebben we dan de uitdraai van het vermogen van het voertuig en een uitdraai van de diverse parameters,  aan de hand van het resultaat van de metingen wordt er een beslissing genomen, in overleg met de klant natuurlijk. Enkele voorbeelden zouden kunnen zijn, injectoren demonteren en testen, intercooler controle,  compressie meten, lektest uitvoeren, sensoren en /of actuatoren nameten en /of signalen van sensoren of stelmotoren controleren.

Motorstoring Vrachtwagen & Bedrijfswagen